Danes je 19.5.2024

Input:

Obdavčitev v skladu z načelom dejanske uporabe proizvodov (C‑657/22)

25.4.2024, Vir: InfoCuria - Sodna praksa SodiščaČas branja: 21 minut

SODBA SODIŠČA (osmi senat)

z dne 25. aprila 2024 (jezik postopka: romunščina)

„Predhodno odločanje – Obdavčitev energentov in električne energije – Direktiva 2003/96/ES – Obdavčitev v skladu z načelom dejanske uporabe teh proizvodov – Priloga I – Najnižje ravni obdavčitve, ki se uporabljajo za energente, določene s to direktivo – Skupni sistem davka na dodano vrednost (DDV) – Direktiva 2006/112/ES – Člen 2(1)(a) – Obdavčljivi dogodek – Člen 63 – Obveznost obračuna DDV – Člen 78(1)(a) – Davčna osnova – Vrnitev energentov v trošarinsko skladišče – Pogoji, določeni z nacionalnim pravom – Dodatna trošarina in DDV, ki se uporabita kot sankcija za neizpolnjevanje teh pogojev – Načelo sorazmernosti“

V zadevi C‑657/22,

katere predmet je predlog za sprejetje predhodne odločbe na podlagi člena 267 PDEU, ki ga je vložilo Tribunalul Prahova (okrožno sodišče v Prahovi, Romunija) z odločbo z dne 29. marca 2022, ki je na Sodišče prispela 18. oktobra 2022, v postopku

SC Bitulpetrolium Serv SRL

proti

Administraia Judeeană a Finanelor Publice Prahova – Direcia Generală Regională a Finanelor Publice Ploieti,

SODIŠČE (osmi senat),

v sestavi N. Piarra (poročevalec), predsednik senata, N. Jääskinen in M. Gavalec, sodnika,

generalni pravobranilec: J. Richard de la Tour,

sodna tajnica: R. ere, administratorka,

na podlagi pisnega postopka in obravnave z dne 9. novembra 2023,

ob upoštevanju stališč, ki so jih predložili:

–        za romunsko vlado E. Gane in A. Rotăreanu, agentki,

–        za Evropsko komisijo A. Armenia in F. Moro, agentki,

na podlagi sklepa, sprejetega po opredelitvi generalnega pravobranilca, da bo v zadevi razsojeno brez sklepnih predlogov,

izreka naslednjo

Sodbo

1        Predlog za sprejetje predhodne odločbe se nanaša na razlago člena 2(3), člena 5 in člena 21(1) Direktive Sveta 2003/96/ES z dne 27. oktobra 2003 o prestrukturiranju okvira Skupnosti za obdavčitev energentov in električne energije (UL, posebna izdaja v slovenščini, poglavje 9, zvezek 1, str. 405), členov 2, 250 in 273 Direktive Sveta 2006/112/ES z dne 28. novembra 2006 o skupnem sistemu davka na dodano vrednost (UL 2006, L 347, str. 1) ter načel sorazmernosti in nevtralnosti davka na dodano vrednost (DDV).

2        Ta predlog je bil vložen v okviru spora med družbo SC Bitulpetrolium Serv SRL (v nadaljevanju: Bitulpetrolium) in Administrația Județeană a Finanțelor Publice Prahova – Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice Ploiești (okrožna uprava za javne finance v Prahovi – regionalni generalni direktorat za javne finance Ploiești, Romunija) v zvezi z dodatnimi trošarinami in DDV, ki jih je ta organ naložil družbi Bitulpetrolium kot sankcijo zaradi neizpolnjevanja pogojev, ki veljajo v primeru vračila energenta, ki ga ta družba trži, v trošarinsko skladišče.

 Pravni okvir

Pravo Unije

Direktiva 2003/96

3        V uvodnih izjavah 3, 9, 17 in 18 Direktive 2003/96 je navedeno:

„(3)      Pravilno delovanje notranjega trga in doseganje ciljev drugih politik Skupnosti zahtevata določitev najnižje ravni obdavčitve na ravni Skupnosti za večino energentov, vključno z električno energijo, zemeljskim plinom in premogom.

[…]

(9)      Državam članicam je treba omogočiti potrebno prožnost pri določanju in izvajanju politik, ki so prilagojene okoliščinam v državi[.]

[…]

(17)      Treba je vzpostaviti različne najnižje ravni obdavčitve Skupnosti v skladu z uporabo energentov in električne energije.

(18)      Energenti, ki se uporabljajo kot pogonsko gorivo za nekatere industrijske in komercialne namene ter energenti, ki se uporabljajo kot gorivo za ogrevanje, se običajno obdavčujejo na nižji ravni od tiste, ki se uporablja za energente, uporabljene kot pogonsko gorivo.

[…]“

4        Člen 4(2) te direktive določa, da v tej direktivi „,raven obdavčitve‘ pomeni skupne dajatve, ki se pobirajo iz naslova vseh posrednih davkov (razen DDV) in ki se ob sprostitvi v porabo neposredno ali posredno izračunavajo za količino energentov in električne energije“.

5        V preglednicah A, B in C Priloge I k navedeni direktivi so določene najnižje ravni obdavčitve za „pogonska goriva“, za „pogonska goriva[,] uporabljena v skladu z nameni iz člena 8(2)“ iste direktive, in za „goriva za ogrevanje in električno energijo“. Za plinsko olje, ki se uporablja kot pogonsko gorivo, velja najnižja raven obdavčitve 330 EUR na 1000 l oziroma 21 EUR na 1000 l, če se uporablja kot pogonsko gorivo za nekatere industrijske in komercialne namene. Kadar se plinsko olje uporablja kot gorivo za ogrevanje, zanj velja najnižja raven obdavčitve 21 EUR na 1000 l. Najnižja raven obdavčitve za „težko kurilno olje“, ki se uporablja kot gorivo za ogrevanje, je 15 EUR na 1000 kg.

Direktiva 2006/112

6        Člen 2(1) Direktive 2006/112 določa:

„Predmet DDV so naslednje transakcije:

(a)      dobave blaga, ki jih davčni zavezanec, ki deluje kot tak, opravi na ozemlju države članice za plačilo;

[…].“

7        Člen 63 te direktive določa:

„Obdavčljivi dogodek in s tem obveznost obračuna DDV nastane, ko je blago dobavljeno ali so storitve opravljene.“

8        Člen 78 navedene direktive določa:

„Davčna osnova vključuje naslednje elemente:

(a)      davke, dajatve, prelevmane in takse, razen DDV;

[…].“

Romunsko pravo

9        Člen 425 Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal (zakon št. 227/2015 o davčnem zakoniku) z dne 8. septembra 2015 (Monitorul Oficial al României, del I, št. 688 z dne 10. septembra 2015) (v nadaljevanju: davčni zakonik) določa:

„1.      Energenti iz člena 355(3)(g) [kurilno olje] ali podobni proizvodi z vidika stopnje trošarine se lahko dajo v porabo, hranijo zunaj trošarinskega skladišča, prevažajo, tudi pod režimom odloga plačila trošarine, uporabljajo, ponudijo naprodaj ali prodajajo na ozemlju Romunije le, če so označeni in obarvani […]

2.      Določbe iz odstavka 1 se ne uporabljajo za energente iz člena 355(3)(g) [kurilno olje] ali podobne proizvode z vidika stopnje trošarine:

[…]

(d)      za katere lahko imetnik predloži dokazilo o plačilu [trošarine] v državno blagajno po stopnji, ki je določena za plinsko olje […].“

10      Člen 427 tega zakonika v odstavku 7 določa:

„Za energente iz člena 355(3)(g) [kurilno olje] ali podobne energente z vidika stopnje trošarine, dane v porabo, skladiščene zunaj trošarinskega skladišča, v prevozu, tudi pod režimom odloga plačila trošarine, uporabljene, ponujene na prodaj ali prodane na ozemlju Romunije, ki niso označeni in obarvani ali so nepravilno označeni in obarvani, ter v primeru, da gospodarski subjekti ne izpolnjujejo obveznosti v zvezi z načini in postopki davčnega inšpekcijskega nadzora, določenih z metodološkimi standardi, se trošarina plača po enaki stopnji, kot je določena za plinsko olje.“

 Spor o glavni stvari in vprašanji za predhodno odločanje

11      Bitulpetrolium je družba romunskega prava z omejeno odgovornostjo, katere dejavnost je proizvodnja in trženje na debelo trdih, tekočih in plinskih goriv ter njihovih derivatov. Imela je dovoljenje za trošarinsko skladišče, ki je veljalo do 1. oktobra 2018.

12      Inspecția fiscală (davčni inšpektorat, Romunija) je med davčnim nadzorom po naključnem izboru, ki se je nanašal zlasti na