Danes je 29.3.2024

Input:

Oprostitev plačila DDV za zneske, pobrane iz naslova zdraviliške registracije (C-513/20)

13.1.2022, Vir: InfoCuria - Sodna praksa SodiščaČas branja: 17 minut

SODBA SODIŠČA (sedmi senat)

z dne 13. januarja 2022 (jezik postopka: portugalščina)

„Predhodno odločanje – Skupni sistem davka na dodano vrednost (DDV) – Direktiva 2006/112/ES – Člen 132(1)(b) – Oprostitve za določene dejavnosti, ki so v javnem interesu – Oprostitev za bolnišnično in zdravstveno oskrbo – Tesno povezane dejavnosti – Zdraviliško zdravljenje – Znesek, prejet iz naslova priprave posamezne kartoteke, ki vključuje anamnezo“

V zadevi C‑513/20,

katere predmet je predlog za sprejetje predhodne odločbe na podlagi člena 267 PDEU, ki ga je vložilo Supremo Tribunal Administrativo (vrhovno upravno sodišče, Portugalska) z odločbo z dne 1. julija 2020, ki je na Sodišče prispela 13. oktobra 2020, v postopku

Autoridade Tributária e Aduaneira

proti

Termas Sulfurosas de Alcafache SA,

SODIŠČE (sedmi senat),

v sestavi I. Ziemele (poročevalka), predsednica šestega senata v funkciji predsednice sedmega senata, T. von Danwitz in A. Kumin, sodnika,

generalni pravobranilec: M. Szpunar,

sodni tajnik: A. Calot Escobar,

na podlagi pisnega postopka,

ob upoštevanju stališč, ki so jih predložili:

–        za Evropsko komisijo J. Jokubauskaitė in B. Rechena, agenta,

na podlagi sklepa, sprejetega po opredelitvi generalnega pravobranilca, da bo v zadevi razsojeno brez sklepnih predlogov,

izreka naslednjo

Sodbo

1        Predlog za sprejetje predhodne odločbe se nanaša na razlago člena 132(1)(b) Direktive Sveta 2006/112/ES z dne 28. novembra 2006 o skupnem sistemu davka na dodano vrednost (UL 2006, L 347, str. 1, v nadaljevanju: Direktiva o DDV).

2        Ta predlog je bil vložen v okviru spora med Autoridade Tributária e Aduaneira (davčna in carinska uprava, Portugalska) (v nadaljevanju: davčna uprava) in Termas Sulfurosas de Alcafache SA (v nadaljevanju: Termas Sulfurosas) glede oprostitve plačila davka na dodano vrednost (DDV) za zneske, pobrane iz naslova zdraviliške registracije.

 Pravni okvir

Pravo Unije

3        Člen 131 Direktive o DDV je edini člen v poglavju 1 – „Splošne določbe“ naslova IX – „Oprostitve“ te direktive. Ta člen določa:

„Oprostitve iz poglavij 2 do 9 se uporabljajo brez vpliva na druge določbe Skupnosti in pod pogoji, ki jih določijo države članice zaradi zagotavljanja pravilne in enostavne uporabe teh oprostitev in preprečevanja vsakršnih možnih davčnih utaj, izogibanja in zlorab.“

4        Člen 132(1)(b) Direktive o DDV, ki je v poglavju 2, naslovljenem „Oprostitve za določene dejavnosti, ki so v javnem interesu“, navedenega naslova IX te direktive, določa:

„Države članice oprostijo naslednje transakcije:

[…]

(b)       bolnišnično in zdravstveno oskrbo ter z njo tesno povezane dejavnosti, ki jih opravljajo osebe javnega prava ali jih pod socialnimi pogoji, primerljivimi s pogoji, ki veljajo za osebe javnega prava, opravljajo bolnišnice, centri za zdravljenje in diagnostiko ter druge uradno priznane ustanove podobne vrste;

[…]“

5        Člen 134 Direktive o DDV določa:

„Dobava blaga in opravljanje storitev nista oproščena v skladu s točkami (b), (g), (h), (i), (l), (m) in (n) člena 132(1) v naslednjih primerih:

(a)       če nista nujna za oproščene transakcije;

(b)       če je njun osnovni namen, da organizacija pridobi dodatni prihodek z opravljanjem transakcij, ki neposredno konkurirajo transakcijam komercialnih podjetij, zavezancev za DDV.“

Portugalsko pravo

6        Člen 9, točka 2, Código do Imposto sobre o Valor Acrescentado (zakonik o davku na dodano vrednost, v nadaljevanju: zakonik o DDV) določa, da so DDV oproščene zlasti medicinske in zdravstvene storitve ter z njimi tesno povezane dejavnosti bolnišnic, klinik, zdravstvenih domov in podobnih subjektov.

 Spor o glavni stvari in vprašanje za predhodno odločanje

7        Termalno zdravilišče Termas de Alcafache (Portugalska) je enota primarnega zdravstvenega varstva, ki ne spada v portugalski nacionalni sistem zdravstvenega varstva in v njem ni mogoča bolnišnična oskrba.

8        To zdravilišče upravlja družba Termas Sulfurosas. Svojim uporabnikom zaračunava storitev, imenovano „zdraviliška registracija“, v skupnem znesku, ki je za leta 2010, 2011 in 2012 znašal 87.003 EUR, 72.654 EUR oziroma 55.627,50 EUR. Na podlagi zapisnika davčnega inšpekcijskega nadzora je bil za te zneske po uradni dolžnosti obračunan DDV po 23‑odstotni stopnji skupaj z zamudnimi obrestmi.

9        Iz tega zapisnika davčnega inšpekcijskega nadzora je razvidno, da družba Termas Sulfurosas uporablja dva različna postopka glede na storitev, ki jo želi uporabnik.

10      Za storitev „klasičnega termalnega zdravljenja“ je treba najprej opraviti pregled pri enem od zdravnikov termalnega zdravilišča, da se predpiše zdravljenje, ki ga je treba opraviti. Uporabnik ob plačilu pregleda plača tudi prispevek za zdraviliško registracijo, ki velja za tekoče leto in zajema predpisano zdravljenje ter brez katere navedeno zdravljenje ni dostopno. Družba Termas Sulfurosas za ta prispevek ne zahteva plačila DDV, temveč se na računih sklicuje na člen 9, točka 2, zakonika o DDV. Na uradnem spletnem mestu družbe Termas Sulfurosas je pojasnjeno, da so vse zdraviliške registracije individualne in so namenjene rezervaciji predhodnega zdravniškega pregleda, zdravljenje pa nato predpiše zdravnik termalnega zdravilišča. V upoštevnih davčnih letih je bilo za zdraviliško registracijo zaračunano 30 EUR, 33 EUR oziroma 36 EUR.

11      V zvezi s storitvami, imenovanimi „zdraviliški spa“, predhodni zdravniški pregled ni obvezen za zdravljenje, ki ni daljše od treh dni. Za tovrstne storitve družba Termas Sulfurosas ne zaračunava zdraviliške registracije, ne glede na to, ali je bil zdravniški pregled opravljen ali ne.

12      Iz zapisnika o davčnem inšpekcijskem nadzoru je razvidno tudi, da je edini namen plačila zdraviliške registracije možnost dostopa do hidroloških zdravljenj, ne glede nato, ali so ta dejansko opravljena. To plačilo daje uporabnikom pravico do nakupa zdravljenja, ki