Danes je 3.6.2024

Input:

Plačilo DDV pri ekonomski dejavnosti, ki se izvaja "neodvisno" (C-420/18)

13.6.2019, Vir: InfoCuria - Sodna praksa SodiščaČas branja: 20 minut

SODBA SODIŠČA (drugi senat)

z dne 13. junija 2019 (jezik postopka: nizozemščina)

„Predhodno odločanje – Davek na dodano vrednost (DDV) – Direktiva 2006/112/ES – Člena 9 in 10 – Davčni zavezanec – Ekonomska dejavnost, ki se izvaja ‚neodvisno‘ – Pojem – Dejavnost člana nadzornega sveta fundacije“

V zadevi C‑420/18,

katere predmet je predlog za sprejetje predhodne odločbe na podlagi člena 267 PDEU, ki ga je vložilo Gerechtshof ’s‑Hertogenbosch (pritožbeno sodišče v ’s‑Hertogenboschu, Nizozemska) z odločbo z dne 21. junija 2018, ki je na Sodišče prispela 26. junija 2018, v postopku

IO

proti

Inspecteur van de rijksbelastingdienst,

SODIŠČE (drugi senat),

v sestavi A. Arabadjiev, predsednik senata, T. von Danwitz, C. Vajda, P. G. Xuereb, A. Kumin (poročevalec), sodniki,

generalni pravobranilec: M. Szpunar,

sodni tajnik: A. Calot Escobar,

na podlagi pisnega postopka,

ob upoštevanju stališč, ki so jih predložili:

–        za IO J. L. Delleman,

–        za nizozemsko vlado M. Bulterman in J. M. Hoogveld, agenta,

–        za švedsko vlado A. Falk, C. Meyer‑Seitz, H. Shev, J. Lundberg in H. Eklinder, agenti,

–        za Evropsko komisijo J. Jokubauskaitė in P. Vanden Heede, agenta,

na podlagi sklepa, sprejetega po opredelitvi generalnega pravobranilca, da bo v zadevi razsojeno brez sklepnih predlogov,

izreka naslednjo

Sodbo

1        Predlog za sprejetje predhodne odločbe se nanaša na razlago členov 9 in 10 Direktive Sveta 2006/112/ES z dne 28. novembra 2006 o skupnem sistemu davka na dodano vrednost (UL 2006, L 347, str. 1; v nadaljevanju: Direktiva o DDV).

2        Ta predlog je bil vložen v okviru spora med IO in Inspecteur van de rijksbelastingdienst (inšpektor davčne uprave, Nizozemska) glede tega, ali je zadevna oseba kot član nadzornega sveta fundacije zavezana za plačilo davka na dodano vrednost (DDV).

 Pravni okvir

 Pravo Unije

3        Člen 9(1) Direktive o DDV določa:

„‚Davčni zavezanec‘ je vsaka oseba, ki kjer koli neodvisno opravlja kakršno koli ekonomsko dejavnost, ne glede na namen ali rezultat te dejavnosti.

‚Ekonomska dejavnost‘ je vsaka dejavnost proizvajalcev, trgovcev ali oseb, ki opravljajo storitve, vključno z rudarskimi in kmetijskimi dejavnostmi ter dejavnostmi samostojnih poklicev. Za ekonomsko dejavnost se šteje predvsem izkoriščanje premoženja v stvareh ali pravicah, ki je namenjeno trajnemu doseganju dohodka.“

4        Člen 10 te direktive določa:

„Pogoj glede neodvisnega opravljanja ekonomske dejavnosti iz člena 9(1) iz DDV izključuje zaposlene in druge osebe, ki jih na delodajalca vežejo pogodba o zaposlitvi ali kakršne koli druge pravne vezi, ki glede delovnih pogojev, plačila in obveznosti delodajalca ustvarjajo odnos delodajalca in delojemalca.“

 Nizozemsko pravo

5        Člen 7 Wet op de omzetbelasting 1968 (zakon iz leta 1968 o prometnem davku) določa:

„1.      Za podjetnika šteje vsaka oseba, ki samostojno opravlja gospodarsko dejavnost.

2.      V smislu tega zakona se kot podjetje prav tako razume:

(a)      Poklicna dejavnost;

[…]“

 Spor o glavni stvari in vprašanje za predhodno odločanje

6        IO je član nadzornega sveta fundacije, katere glavna dejavnost je na trajnosten način ponuditi stanovanja ljudem v stiski.

7        Statut te fundacije določa, da je nadzorni svet sestavljen iz najmanj petih ali največ desetih članov, ki so imenovani za dobo štirih let. Oseba, ki ima s fundacijo sklenjeno pogodbo o zaposlitvi, ne more biti član nadzornega sveta. Člane navedenega nadzornega sveta se lahko začasno odpokliče ali razreši samo zaradi malomarnosti pri opravljanju njihovih funkcij ali drugih resnih razlogov z odločbo istega nadzornega sveta, ki se sprejme s tričetrtinsko večino glasov, ki jih je oddalo najmanj tri četrtine članov, ne da bi se upošteval glas člana ali članov, o katerih se odloča.

8        Pooblastila nadzornega sveta navedene fundacije vključujejo zlasti imenovanje, začasen odpoklic in razrešitev članov vodstvenega organa ter določitev njihovih delovnih pogojev, odložitev izvršbe odločb tega organa, zagotavljanje svetovanja temu organu, priprava letnih računovodskih izkazov, imenovanje, začasen odpoklic in razrešitev članov nadzornega sveta ter določitev njihovega fiksnega plačila.

9        Medtem ko zadevno fundacijo sodno in izvensodno zastopa njena uprava, njeno zastopanost v primeru navzkrižja interesov med upravo ali njenim članom in to fundacijo skupno zagotavljajo predsednik in eden ali več članov nadzornega sveta. Poleg tega, če manjkajo vsi člani uprave, vodstvo navedene fundacije do imenovanja nove uprave zagotavlja njen nadzorni svet.

10      V zvezi z nalogami navedenega nadzornega sveta, člen 18 statuta zadevne fundacije določa:

„1.      Naloga nadzornega sveta je nadzor strategije uprave in splošnega poteka poslovanja fundacije in z njo povezanega podjetja. Člani nadzornega sveta opravljajo svojo nalogo brez pooblastila tistega, ki jih je predlagal, in neodvisno od posebnih interesov, ki izhajajo iz podjetja. Upravi pomaga s svojimi nasveti. Člani nadzornega sveta se pri opravljanju svojih nalog osredotočajo na interese fundacije in podjetja, ki je z njo povezano.

2.      Nadzornemu svetu ni treba utemeljiti svojih dejanj upravi.

3.      Nadzorni svet zunanje poroča o svojih dejanjih v letnem poročilu o svojih dejavnostih.

4.      Delovno ureditev nadzorni svet ureja v pravilniku, ki ne sme vsebovati določb, ki so v nasprotju z zakonom ali tem statutom.“

11      IO za svoje delo kot član nadzornega sveta zadevne fundacije prejema bruto plačilo v višini 14.912 EUR letno, za katero se plača dohodnina. To plačilo je določil nadzorni svet na podlagi pravil Wet Normering Bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (zakon o standardizaciji plač visokih uradnikov v javnem in poljavnem sektorju) in ni odvisno od udeležbe zadevne osebe na sejah ali dejansko opravljenih ur dela.

12      Poleg tega je IO zaposlen tudi kot občinski uradnik. Vendar njegova funkcija člana navedenega nadzornega sveta v ničemer ne zadeva občine, kjer je zaposlen, zato se vprašanje obstoja morebitnih navzkrižij interesov ne pojavlja.

13      Na podlagi potrditvenega sklepa, ki ga je dne 5. oktobra 2006 izdal Staatssecretaris van Financiën (državni sekretar za finance, Nizozemska) IO do 1. januarja 2013 ni bil obravnavan kot zavezanec za plačilo DDV na podlagi svoje dejavnosti člana nadzornega sveta navedene fundacije. Vendar je bil ta sklep umaknjen.

14      IO je 8. julija 2014 v okviru izvajanja svoje funkcije člana nadzornega sveta predložil obračun DDV za obdobje od 1. aprila do 30. junija 2014 v višini 782 EUR, ki ga je plačal. Vendar je z dopisom z dne 9. julija 2014 vložil