Danes je 27.4.2024

Input:

Obdavčitev uvoženih rabljenih vozil (C‑694/22)

22.2.2024, Vir: InfoCuria - Sodna praksa SodiščaČas branja: 28 minut

SODBA SODIŠČA (sedmi senat)

z dne 22. februarja 2024 (jezik postopka: angleščina)

„Neizpolnitev obveznosti države – Člen 110 PDEU – Letna dajatev za uporabo cest – Obdavčitev uvoženih rabljenih vozil, ki je višja od obdavčitve enakovrstnih vozil, ki so že na nacionalnem trgu“

V zadevi C‑694/22,

zaradi tožbe zaradi neizpolnitve obveznosti na podlagi člena258 PDEU, vložene 10. novembra 2022,

Evropska komisija, ki jo zastopajo M. Björkland, K. Mifsud-Bonnici in R. Valletta Mallia, agenti,

tožeča stranka,

proti

Republiki Malti, ki jo zastopa A. Buhagiar, agentka,

tožena stranka,

SODIŠČE (sedmi senat),

v sestavi F. Biltgen, predsednik senata, J. Passer, sodnik, in M. L. Arastey Sahún (poročevalka), sodnica,

generalni pravobranilec: A. M. Collins,

sodni tajnik: A. Calot Escobar,

na podlagi pisnega postopka,

na podlagi sklepa, sprejetega po opredelitvi generalnega pravobranilca, da bo v zadevi razsojeno brez sklepnih predlogov,

izreka naslednjo

Sodbo

1        Evropska komisija s tožbo Sodišču predlaga, naj ugotovi, da Republika Malta s tem, da je za motorna vozila, ki so bila registrirana v drugih državah članicah pred 1. januarjem 2009 in so bila na Malto pripeljana po tem datumu, pobirala višjo letno dajatev za uporabo cest, kot jo je pobirala za enakovrstna vozila, ki so bila na Malti registrirana pred navedenim datumom, ni izpolnila svojih obveznosti iz člena 110 PDEU.

Pravni okvir

2        Člen 2(1) Motor Vehicles Registration and Licensing Act (zakon o registraciji in odobritvi motornih vozil), kakor je bil spremenjen z zakonom XV iz leta 2016, iz poglavja 368 malteških zakonov (v nadaljevanju: zakon o registraciji) določa:

„V tem zakonu, razen če kontekst napotuje na drugačen pomen:

[…]

,dajatev za uporabo cest‘ pomeni dajatev, ki se plača ob registraciji motornega vozila in nato vsako leto;

[…]

,davek na registracijo‘pomeni davek na registracijo, ki se obračuna in pobira v skladu s členom 3;

[…].“

3        Člen 3(1) zakona o registraciji določa:

„[Organ za promet na Malti] v imenu vlade obračunava in pobira davek na registracijo in dajatev za uporabo cest, katerih stopnja ali znesek sta določena v tem zakonu, ob registraciji in odobritvi:

(a)      vseh motornih vozil, uvoženih ali pripeljanih na Malto, in

(b)      vseh motornih vozil, proizvedenih na Malti,

razen če za vozilo velja oprostitev na podlagi tega zakona ali če je to že registrirano in odobreno v drugi državi in če je začasno pripeljano ali uvoženo na Malto v skladu z določbami člena 18 […].“

4        Člen 8 tega zakona določa:

„1.      Davek na registracijo vozil kategorij M1, M2 in M3 se plača od registracijske vrednosti motornega vozila, ki je razvrščeno ali začasno razvrščeno na drugi seznam, po stopnji ali v znesku, ki je naveden za zadevno kategorijo, in v skladu z merili, opredeljenimi na vsakem seznamu:

[p]od pogojem, da za rabljena vozila kategorije M1, ki so uvrščena na drugi seznam, razen tistih iz člena 6(2), ta vrednost ne presega amortizirane preostale davčne vrednosti enakega ali enakovrstnega motornega vozila na malteškem trgu.

  1. Davek na registracijo vozil kategorij N1, N2 in N3 je enak stopnjam ali zneskom, ki so navedeni v prvi prilogi.
  2. Za motorna vozila, pripeljana na Malto, ki so bila najeta ali vzeta na lizing v drugi državi članici in za katera je treba plačati davek na registracijo v skladu s členom 3(2), se dolguje davek na registracijo iz člena 3(3).
  3. Motorna vozila kategorije M1, katerih ravni emisij CO2 so enake ali višje od 221 g/km (in katerih raven emisij je enakovredna najnovejšemu evropskemu standardu minus 1 ali najnovejšemu evropskemu standardu minus 2), in motorna kolesa s prostornino valja 801 kubičnih centimetrov ali več, ki se prvič registrirajo pri [organu za promet na Malti] v skladu s tem zakonom, se lahko registrirajo le za uporabo na malteških cestah izključno ob sobotah, nedeljah, nacionalnih praznikih in drugih prazničnih dnevih.

Davek na registracijo navedenih motornih vozil kategorije M1 in motornih koles se obračuna po stopnji, ki je določena v drugi prilogi k temu zakonu.

  1. Ob registraciji motornih vozil kategorije M1 in motornih koles, registriranih v skladu z odstavkoma 3 in 4, in nato vsako nadaljnje leto se dolguje dajatev za uporabo cest po polni stopnji, določeni v četrti prilogi.

[…]“

5        Četrta priloga k zakonu o registraciji vzpostavlja razlikovanje med, na eni strani, vozili, ki so bila na Malti registrirana pred 1. januarjem 2009 in za katera se plačuje dajatev za uporabo cest, izračunana na podlagi delovne prostornine motorja vozila, načina pogona (dizel ali bencin) in leta proizvodnje vozila, ter na drugi strani, vozili, ki so na Malti registrirana po 1. januarju 2009 in za katera se plačuje dajatev za uporabo cest, ki se izračuna na podlagi emisije CO2 (bencinski motorji), emisije CO2 in delcev (dizelski motorji) ter leta proizvodnje.

Predhodni postopek in postopek pred Sodiščem

6        Komisija je 7. junija 2019 po ugotovitvi, da je četrta priloga k zakonu o registraciji v nasprotju s členom 110 PDEU, ker se za motorna vozila, ki so bila registrirana v drugih državah članicah kot v Republiki Malti pred 1. januarjem 2009 in na Malto pripeljana po tem datumu, obračunava višja letna dajatev za uporabo cest (v nadaljevanju: TAC), kot se obračunava za enakovrstna vozila, ki so bila registrirana na Malti pred navedenim datumom, tej državi članici poslala uradni opomin.

7        Republika Malta je odgovorila z dopisom z dne 26. avgusta 2019, v katerem je, prvič, navedla, da se sistem davka na registracijo vozil in sistem TAC dopolnjujeta, tako da skladnosti slednjega sistema s členom 110 PDEU ni mogoče preučevati ločeno. Drugič, navedla je, da sistem, ki je bil uveden s četrto prilogo k zakonu o registraciji, v zvezi s TAC, ki se obračunava za vozila, ki so registrirana na Malti po 1. januarju 2009 (v nadaljevanju: novi sistem), temelji na načelu „plača povzročitelj obremenitve“ in postavlja v boljši položaj nova, manjša in čistejša vozila. Tretjič, zatrjevala je, da bi se z uporabo novega sistema za vozila, ki so bila registrirana na Malti pred 1. januarjem 2009, kaznovale osebe, ki so svoja vozila kupile pred navedenim datumom. Četrtič, navedla je, da se bodo analizirale spremembe zakona o registraciji, ki omogočajo odpravo diskriminacije, ki je bila po mnenju Komisije uvedena s četrto prilogo k temu zakonu v zvezi z vozili, ki so na Malto uvožena po 1. januarju 2009.

8        Komisija je 9. junija 2021 izdala obrazloženo mnenje, v katerem je ponovila, da po njenem mnenju sistem TAC, uveden s četrto prilogo k zakonu o registraciji, krši člen 110 PDEU. Navedla je, da spremembe, ki jih je Republika Malta omenila v dopisu z dne 26. avgusta 2019, še vedno niso bile sprejete in da jih ni upoštevala v svoji oceni, vendar da je iz dejstva, da so bile te spremembe predlagane, sklepala, da Republika Malta priznava obstoj zadevne diskriminacije. Zato je Republiko Malto pozvala, naj se z obrazloženim mnenjem uskladi v dveh mesecih.

9        Republika Malta je na to obrazloženo mnenje odgovorila z dopisom z dne 5. avgusta 2021, v katerem je podrobneje pojasnila načrtovane zakonodajne ukrepe za odpravo domnevne kršitve. Poleg tega je ta država članica ponovno opozorila na negativne posledice, ki bi jih obdavčitev celotnega voznega parka, registriranega na Malti pred 1. januarjem 2009, po novem sistemu imela za lastnike zadevnih vozil. S tako obdavčitvijo bi se namreč poseglo v legitimna pričakovanja teh lastnikov, ki so v skladu s sistemom, ki je veljal pred četrto prilogo k zakonu o registraciji (v nadaljevanju: stari sistem), ob registraciji svojega vozila plačali ustrezno dajatev, niso pa pričakovali, da se bo pozneje izvedla kaka druga obdavčitev. V teh okoliščinah je Republika Malta poudarila, da je treba upoštevati socialne posledice, ki bi jih imela taka sprememba in ki izhajajo iz verjetnosti, da so vozila, za katera velja stari sistem, v lasti oseb v slabem finančnem položaju.

10      Komisija se je, ker je odgovor Republike Malte ni prepričal, odločila vložiti to tožbo.

Tožba

 Trditve strank

11      Komisija v utemeljitev svoje tožbe navaja en sam očitek, in sicer da je Republika Malta kršila člen 110 PDEU, s tem, da je sistem, vzpostavljen s četrto prilogo k zakonu o registraciji, v zvezi z določitvijo zneska TAC diskriminatoren v razmerju do rabljenih vozil, ki so bila registrirana v drugi državi članici pred 1. januarjem 2009 in uvožena na Malto po tem datumu.

12      Na prvem mestu, Komisija ugotavlja, da je treba v skladu s tem sistemom vozila, ki so bila na Malti registrirana pred 1. januarjem 2009, obdavčiti po starem sistemu, v skladu s katerim se TAC izračuna na osnovi delovne prostornine motorja vozila, načina pogona (dizel ali bencin) in leta izdelave. Nasprotno pa je treba vozila, registrirana na Malti po tem datumu, obdavčiti po novem sistemu, v skladu s katerim se TAC izračuna na osnovi emisij CO2 za vozila z bencinskim motorjem, emisij CO2 in delcev za vozila z dizelskim motorjem in leta izdelave za obe kategoriji vozil.

13      Ker naj ne bi bilo sporno, da je TAC, ki se obračunava na podlagi novega sistema, višja od tiste, ki se